Kolej linowa na Szyndzielni obchodzi w tym roku 70-te urodziny !

Historia kolei linowej na Szyndzielnię zaczyna się 21 grudnia 1953r. – to wtedy kolej przewiozła swoich pierwszych pasażerów. W tym dniu na szczyt wjechało koleją ponad 2 tys. osób. Była to pierwsza w powojennej Polsce nowa inwestycja w tej dziedzinie. Kolej została wybudowana przez Polskie Koleje Linowe i prezentowała nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne w dziedzinie transportu linowego systemu firmy „Brüder Girak”. To ta austriacka firma opracowała dokumentację, dostarczyła konstrukcje podpór wraz z osprzętem, kompletne urządzenia mechaniczne i elektryczne, tabor, liny oraz objęła kierownictwo montażu.

Była to jednoodcinkowa kolej dwulinowa z wagonami wyprzęganymi w ruchu okrężnym. Dolna stacja kolei była stacją napinającą dla lin nośnych i napędowej, górna zaś była kotwiczną dla tych lin. Mechanizm napędowy znajdował się na górnej stacji, stąd konieczna była tam stała obecność pracownika kolei.

Kolej Linowa Szyndzielnia dysponowała 35 czteroosobowymi wagonikami i przewoziła do 300 osób na godzinę z prędkością 2,6 m/s. Przejazd koleją na trasie o długości 1920 m trwał ok. 12 min. Na trasie znajdowało się tylko 6 kratowych podpór, których wysokość wynosiła od 8 do 14 m. Wagony pierwszej generacji dostarczone przez firmę „Brüder Girak” kursowały na kolei w latach 1953-1965.

Kolejne fakty i inne ciekawe wydarzenia historyczne dotyczące Kolei Linowej będą ukazywały się w kolejnych postach w ciągu całego roku jubileuszowego na Facebooku i Instagramie – już wkrótce – obserwujcie Nas będzie się działo!!!
Więcej na http://kolej-szyndzielnia.pl

 

continue reading

Related Posts